Två välmeriterade men i sin gärning mycket olikartade personer belönades av Hälsinge Akademi vid kulturgruppens traditionella årsceremoni och årsstämma, som denna gång ägde rum den 9 juli i Undersviks nyligen upprustade hembygdsgård.
Pristagare var konstvetaren Linnéa Eriksdotter, Regnsjö, som fick ta emot Akademins stipendium, och mångsysslaren Per Sonerud, Hudiksvall, som särskilt belönades för sin lansering av musikgrupper i Hälsingland.
Stipendiet var på 15 000 kr. Båda pristagarna hyllades med fina motiveringar och diplom – Per fick även motta Akademins hederstecken. Dessutom förärades de belönade med kulturgruppens senaste bokutgåva, Hälsingeliv, och ett serigrafikblad av Hälsinglands fantasimålare Hans Viksten.
Thomas von Wachenfeldt, hövding i Akademin, och dess skattmästare Jens Ahlbom musicerade vackert – och Per Sonerud svarade med att uppföra en enmans sång- och dansshow som tack för sin utmärkelse.
Journalister var på plats, jämte akademiledamöter och ett antal anhöriga som alla kunde ta del av den mycket underhållande ceremonin. Hembygdsföreningens ordförande Katarina Wådell berättade avslutningsvis om hur man kraftfullt flyttat hembygdsgården till sin nuvarande plats.
Varpå pristagarna och samtliga närvarande fotograferades på hembygdsgårdens trappa.
Här är Akademins motiveringar:
Per Sonerud är inte förutsägbar – kanske inte det adjektiv som man mest associerar honom med. Snarare anar man ett släktskap med OA:s klassiska seriefigur Mannen som gör vad som faller honom in.
Men å andra sidan är han egentligen konsekvent i att inte vara som alla andra. Alltså lanserar han sin första skiva på det egna skivbolaget med handmålade konvolut av högstadieelever. Och ger ut en skiva med en totalt tondöv person som varken kan sjunga eller spela.
Samma känsla för det lite udda och folkliga, gav Per och skivbolaget Start Klart och dess stora försäljningsframgångar med grupper som Svenne Rubins och Hjalle & Heavy. Samarbetet med Traste Lindéns kvintett, Sigge Hills, Iggesundsgänget, Engmans Kapell, Östen med Resten och Selma & Gustav har satt Hälsinglands annorlunda folkmusik på kartan.
När han sedan inför en förbluffad allmänhet klev fram som färgstark bildkonstnär satte han genast skruv också på den rollen genom att låta tavlorna växa in i skrivna berättelser och fortlöpande porträttera de konstköpare som besökte honom på Maln i Hudiksvall.
Det är sällan ”finkulturen” som har appellerat till Per Sonerud. Snarare företeelser som Småstadsliv som mött publikens gränslösa kärlek långt från storstäderna och kultursidorna. Anar man inte hos Per en kärlek till småstaden och det överblickbara livet?
Något som kommer till uttryck i hans egen ljuvligt nostalgiska lokal-hit Då är det vår, vår, vår i Hudiksvall.
Lika skönt som ett hat-trick av HIF på Glysisvall.
Linnea Eriksdotter är konstvetaren från Rengsjö som i sina arbeten givit oss nya nycklar till världsarvets hälsingegårdar.
Genom att studera hur forna tiders bönder beställde inredningsmåleri, visar hon hur dekorationerna var ett sätt att manifestera makt och relationer mellan gårdar.
På så vis utmanar hon den ofta förenklade berättelsen om att det interiöra måleriet var knutet till familjebildning och bröllop.
Linnea avtäcker ett intrikat signalsystem och ett alliansbyggande, som hade en stor betydelse i 1800-talets samhällsomvandlingar.
Linnea Eriksdotter har via sitt självständiga sätt att betrakta det förflutna givit oss nya, fascinerande ingångar till kulturhistorien och kulturarvet, vilket Hälsinge Akademi gärna vill premiera.